KUNST LEEFT IN EEMNES

Een ongekend aantal kunstenaars (bekend en ons (nog!) onbekend) heeft zich aangemeld voor deelname aan ‘Een Dijk van Kunst en Cultuur’ Eemnes 2018. Ook de kunstenmakers en ambachtslieden laten zich dit jaar niet onbetuigd. Het belooft weer een afwisselende Kunst- en (met recht) Cultuur-route te worden.

‘Een Dijk van Kunst en Cultuur’ wordt dit jaar voor de zesde maal georganiseerd en het organisatie comité is al weer druk met de voorbereidingen voor het grote evenement op zondag 9 september!

Zo werd op 26 mei al de selectiedag gehouden in De Hilt, waar een vakkundige jury de kunstenaars nomineerde die kans maken op de ‘Eemnesser Cultuurprijs 2018’. Deze onafhankelijke selectiecommissie, van buiten Eemnes, bestaat deze keer uit een beeldend kunstenaar uit Soest, een kunsthistorica uit Amsterdam en een ambachtelijk juwelier uit Huizen. Deze commissie kreeg de lastige opdracht om kunstenaars te selecteren voor de Eemnesser Cultuurprijs. Immers hoe vergelijk je schilderijen met keramiek, beelden, sieraden of foto’s? De selectiecommissie was onder de indruk van de hoge kwaliteit en de diversiteit van de ingebrachte kunstwerken.

Na rijp beraad is de commissie tot het besluit gekomen om de volgende vijf kunstenaars te nomineren. In alfabetische volgorde: Hanneke Davelaar, sieraden- Sahar Kader, schilder – Michiel Linders, beeldhouwer – Willem van Spronsen, schilder – Bert Wouters, schilder

De sieraden van Hanneke Davelaar zijn expressief door het materiaal dat zij gebruikt, de kleuren en de vormgeving. Ze zijn origineel en bovendien erg mooi en met grote vakkundigheid gemaakt.

De Arabische wereld die Sahar Kader in haar schilderijen laat zien, intrigeert en maakt nieuwsgierig. Haar warme kleurgebruik en abstracte vormen dragen daar aan bij.

De beelden van Michiel Linders zijn prachtig vormgegeven. In zijn beelden zoekt hij naar evenwicht en balans. Daarin is hij volkomen geslaagd. Zijn abstracte of naar abstractie neigende beelden zijn ook door het materiaal (onder meer albast) van een bijzondere schoonheid.

De schilderijen van Willem Van Spronsen boeien door zijn oorspronkelijke visie op het stilleven. Kleur speelt erin een belangrijke rol. Vanwege de ‘rommelige’ compositie dwingt hij de toeschouwer zorgvuldig te kijken.

De geometrische voorstellingen van Bert Wouters trekken onmiddellijk de aandacht door het felle kleurgebruik en het door hem toegepaste perspectief. Niets leidt de aandacht af waardoor hij een schijnbaar simpele voorstelling creëert.

Related posts